PLAN PRACY KÓŁKA INFORMATYCZNEGO DLA UCZNIÓW KLASY CZWARTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W zajęciach kółka informatycznego uczestniczą uczniowie klasy czwartej, którzy nie mają jeszcze w siatce ramowego planu nauczania przedmiotu : INFORMATYKA. Czas jednych zajęć koła informatycznego wynosi 45 min. Zajęcia odbywają się w czasie trwania jednego semestru roku szkolnego.
Spotkanie 1: Temat: Informatyka, komputer i ja . Podstawowe cele zajęć : a) zapoznanie uczniów z regulaminem pracowni komputerowej, b) omówienie zasad prawidłowego rozpoczęcia i zakończenia pracy z komputerem oraz organizacji stanowiska pracy, c) zapoznanie uczniów z podstawowymi elementami zestawu komputerowego. Po zakończeniu zajęć uczniowie : a) potrafią bezpiecznie uruchomić i wyłączyć komputer, b) potrafią nazwać podstawowe elementy zestawu komputerowego oraz określić ich przeznaczenie, c) znają zasady bezpiecznej i efektywnej pracy z komputerem, d) rozumieją konieczność robienia przerw w pracy przy komputerze.
Spotkanie 2. Temat : Nie bój się myszy – pierwsze spotkanie z systemem Windows. Cele zajęć : a) zapoznanie uczniów z zasadami posługiwania się myszką, b) wyjaśnienie znaczenia słów pulpit, ikona, menu, program, dokument, c) kształcenie umiejętności uruchamiania wybranych programów i otwierania dokumentów poprzez ich ikony lub menu Start, d) zapoznanie uczniów z zasadami rozpoczynania i kończenia pracy z systemem Windows. Po zakończeniu zajęć uczniowie : a) potrafią wskazywać i przemieszczać ikony na pulpicie, b) rozumieją znaczenie terminów : ikona, pulpit, menu, c) potrafią uruchomić program lub otworzyć dokument przez ikonę, d) znają sposoby prawidłowego kończenia pracy z programem oraz systemem Windows
Spotkanie 3 i 4. Temat : Poznajemy zasady pisania tekstów komputerowych ( program Word 97 lub Word 2000 ) Podstawowe cele zajęć: a) zapoznanie uczniów z pojęciami: pasek narzędzi, formatowanie tekstu, pasek przewijania, b) omówienie funkcji klawiszy ALT i SHIFT, c) kształcenie umiejętności poruszania się po tekście i zaznaczania jego wybranych fragmentów, d) kształcenie umiejętności zmiany takich parametrów czcionki jak kolor, rodzaj, rozmiar. Po zakończeniu zajęć uczniowie : a) potrafią uzyskiwać wielkie litery i polskie znaki diakrytyczne, b) potrafią poruszać się po tekście, zaznaczać jego wybrane fragmenty, formatować tekst poprzez zmianę parametrów czcionek ( takich jak wielkość, kolor, rodzaj ); c) znają zastosowanie klawiszy SHIFT, ALT, d) rozumieją znaczenie terminów : pasek narzędzi, pasek przewijania.
Spotkanie 5. Temat : Jak zapisać efekty naszej pracy ? Podstawowe cele lekcji : a) zapoznanie uczniów z zasadami zapisu danych w pamięci komputera – wyjaśnienie terminów folder, dokument, b) kształcenie umiejętności zapisu dokumentów tekstowych na dysku, pulpicie, w wybranym folderze. Po zakończeniu zajęć uczniowie: a) potrafią utworzyć folder na pulpicie lub na dysku, b) rozumieją strukturę zapisu danych w komputerze, c) potrafią zapisać własny dokument w wybranym folderze, na pulpicie lub dysku.
Spotkanie 6. Temat : Jak usprawnić pisanie tekstów w programie WORD. Podstawowe cele zajęć : a) doskonalenie umiejętności pisania tekstów – zapoznanie uczniów z funkcjami klawiszy CAPS LOCK, DELETE, BACKSPACE, b) doskonalenie umiejętności poruszania się po tekście – zaznajomienie uczniów z funkcjami klawiszy HOME i END, c) zapoznanie uczniów z kolejnymi możliwościami formatowania tekstu. Po zakończeniu lekcji uczniowie : a) umieją w napisanym tekście pogrubić czcionkę, podkreślić wybrany fragment, zastosować kursywę, b) znają zastosowanie klawiszy HOME , END oraz CAPS LOCK, c) potrafią poprawić błędy w napisanym tekście stosując klawisze DELETE lub BACKSPACE.
Spotkanie 7. Temat : Przeciągnij, wytnij, upuść, kopiuj, wklej – czyli jak usprawnić pisanie tekstów. Podstawowe cele zajęć : a) zapoznanie uczniów z wybranymi funkcjami menu Edycja, b) kształcenie umiejętności wykorzystania funkcji „ przeciągnij – upuść”. Po zakończeniu zajęć uczniowie : a) potrafią kopiować, „wycinać”, „wklejać” itd. dowolne fragmenty tekstu korzystając przy tym z poleceń umieszczonych w menu Edycja oraz z dostępu do tych funkcji przez ikony paska narzędzi; b) znają znaczenie i możliwości wykorzystania Schowka, c) stosują metodę „przeciągnij i upuść” do przestawiania blisko siebie położonych fragmentów tekstu.
Spotkanie 8 i 9. Temat : Wstawiamy rysunki w tekst komputerowy. Podstawowe cele zajęć : a) zapoznanie uczniów z zasadami wstawiania rysunków w tworzony przez siebie dokument, b) kształcenie umiejętności kopiowania i formatowania rysunków. Po zakończeniu lekcji uczniowie : a) potrafią wstawić w tworzony przez siebie dokument rysunek z galerii ClipArt lub „Autokształty” poprzez polecenie z menu „wstaw” lub odpowiednią ikonę b) potrafią kopiować i formatować wstawiony rysunek ( zmienić jego rozmiar, położenie, wypełnić kolorem).
c) wiedzą w jaki sposób wstawić pasek narzędzi „Rysowanie” i jak, korzystając z niego wstawiać i formatować Autokształty, rysunki itd.
Spotkanie10. Temat : Od dokumentu do wydruku. Podstawowe cele zajęć : a) zapoznanie uczniów z zasadami obsługi drukarki w szkolnej pracowni, b) wskazanie uczniom możliwości korzystania z podglądu wydruku oraz poprawiania dokumentu przed wydrukiem. Po zakończeniu zajęć uczniowie : a) potrafią obsługiwać szkolną drukarkę, b) potrafią korzystać z podglądu wydruku, c) drukują własne prace ( dokumenty).
Spotkanie 11. Temat : Jak pracować z dyskietkami. Podstawowe cele zajęć : a) zapoznanie uczniów z przeznaczeniem dyskietek , b) kształcenie umiejętności zapisu danych ( dokumentów, folderów itd.) na dyskietkach oraz umiejętności kopiowania danych z dyskietki , c) zapoznanie uczniów z zasadami sprawdzania dyskietek programem antywirusowym. Po zakończeniu lekcji uczniowie: a) potrafią zapisywać foldery i pliki na dyskietce, b) potrafią skopiować zawartość całej dyskietki lub wybranych dokumentów w dowolne miejsce na twardym dysku lub pulpicie, c) potrafią sprawdzić zawartość dyskietki, d) rozumieją konieczność sprawdzania dyskietek w celu uniknięcia wprowadzenia wirusów do systemu komputerowego.
Spotkanie 12. Temat: Redagujemy wybrany tekst . Cel zajęć : doskonalenie i utrwalenie zdobytych umiejętności. Po zakończeniu zajęć uczniowie prezentują utworzone i wydrukowane przez siebie dokumenty w formie gazetki ściennej, będącej „kroniką” zajęć kółka informatycznego i zdobywanych w ich trakcie umiejętności.
Spotkanie 13 i 14 Temat: Tworzymy plan lekcji z pomocą komputera. Podstawowe cele zajęć: a) zapoznanie uczniów z pojęciami: wiersz, kolumna ; kształcenie umiejętności wstawiania tabel w dokument tekstowy, ich formatowania, b) wskazanie uczniom metod zapisu danych w tabelach i możliwości ich formatowania, Po zakończeniu zajęć uczniowie : a) potrafią umieścić w tworzonym przez siebie dokumencie tabelę o dowolnej ilości kolumn i wierszy, b) rozumieją znaczenie słów: kolumna , wiersz tabeli; potrafią zmienić ich rozmiar poprzez: ustawienie go za pomocą myszy, wykorzystanie funkcji „ rozłóż wiersze ( bądź kolumny ) równomiernie”, autoformatowanie; c) potrafią zapisywać dane w wierszach i kolumnach tabeli, kopiować je, usuwać itd., oraz formatować,
Spotkanie 15 i 16 Temat: Tworzymy własną wizytówkę. Podstawowe cele zajęć : a) zapoznanie uczniów z możliwościami wykorzystania pola tekstowego, b) kształcenie umiejętności wstawiania i formatowania pola tekstowego Po zakończeniu zajęć uczniowie : a) rozumieją znaczenie terminu „pole tekstowe”, b) potrafią wstawić pole tekstowe w tworzony przez siebie dokument i sformatować je odpowiednio do swoich potrzeb ( określić jego wielkość, styl i kolor linii obramowania, wypełnienia); c) potrafią wstawiać w pole tekstowe tekst, rysunki, kopiować pola tekstowe,
Opracowała :Małgorzata Swaczyna |